Головна » Статті » Конференція_2016_10_20-21 » Секція_6_Соціально-гуманітарні науки |
Русіна Неля к.п.н., викладач- методист ВСП «Рівненський коледж» НУБіП Україна м. Рівне
СТАНДАРТИ ПРОФЕСІЙНИХ КВАЛІФІКАЦІЙ РЕСПУБЛІКИ ПОЛЬЩІ
Кінець ХХ – початок ХХІ став періодом «пандемії» освітніх реформ, головною причиною якої стали глобалізаційні процеси, що охопили світ. Провідними стратегіями реформаційних перетворень освітніх систем, що є характерними для більшості країн, стали:1) децентралізація управління освітньою системою та менеджмент в освіті; 2) стандарти, процесуальний контроль та звітність; 3) ринково орієнтований підхід; 4) професійний підхід [1, с. 95].Євроінтеграція та розвиток ринкової економіки Республіки Польща вимагали внесення значних змін у кваліфікації працівників. Саме тому в сусідній державі проводиться значна робота щодо опрацювання Польських Стандартів Професійних Кваліфікацій (PSKZ) та їх ефективного впровадження в освітній процес [4, с. 22]. Польські університети широко використовують Європейський соціальний фонд, створюючи єдину національну систему кваліфікацій (далі – НСК).Складовою НСК є Державна рамка кваліфікацій, яку болонські експерти визначають як єдиний опис логічно співвіднесених кваліфікацій та інших досягнень у вищій освіті з чітко визначеними зв’язками між ними на національному рівні.Слід підкреслити, що структури кваліфікацій розглядаються Радою Європи та Болонським секретаріатом як головний інструмент з реалізації завдань формування Європейського простору вищої освіти [2]. Розроблений набір національних стандартів професійної кваліфікації доступний в мережі Інтернет на сервері Міністерства Праці та соціальної політики http://www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl. Стандарти кваліфікацій, які включають в себе, крім найменування та правової основи професії: синтетичний опис професії; список завдань характерних для даної професії; перелік професійних завдань; перелік компонентів професійної кваліфікації, необхідних для виконання професійних завдань; опис кореляції між професійними завданнями і складових професійної кваліфікації; специфікації кваліфікації описані набори навичок.Професійна кваліфікація ділиться на групи, які, в свою чергу, поділені на п'ять рівнів, що показує складність даної професії, ступінь складності та їх обов'язки). Як показали наші дослідження, щоінновацією або справжнім проривом у методології розробки навчальних програм, інструментом для реалізації процесу навчання і здобуття різних рівнів вищої освіти є Національна рамка кваліфікацій, а разом з нею опис освітніх напрямків на мові результатів навчання. Відзначимо, що у навчальній програмі враховуються професійні освітні стандарти згідно правил [5]: 1) кількість навчальних годин дисципліни, що включена до відповідної галузі професійних освітніх стандартів, має бути найбільшою; 2) найбільша тривалість вивчення дисциплін по семестрах; 3) найбільша кількість кредитів за ECTS; 4) кваліфікації випускника повинні відповідати кваліфікації випускника, що зазначені в стандартах освіти; 5) зміст освіти має враховувати зміст освітніх рамок, викладених в стандартах; 6) об’єм практик повинен бути найбільшим; 7) враховувати різні вимоги і рекомендації, що випливають із стандартів освіти. Таким чином, реалізація змін у системі освіти Республіки Польща призвела до стану, коли кваліфікація випускника ґрунтується на здобутих вміннях та психологічних рисах, а не домінуванню знань. Тому в освітній програмі надається перевага результатам навчання в категорії «вмінь» і «психологічних рис» над результатами навчання категорії «знань». Процес розробки освітніх програм навчання відповідно до нових вимог, встановлених Національною рамою кваліфікацій є циклічний, багатоетапний та складний. Він вимагає участі груп фахівців, які спеціалізується не тільки в областяхзагальнопрофесійногоі професійного спрямування, але і спрямованих на виявлення потреб економіки у висококваліфікованих працівниках, які володіють сучасними навичками і компетенціями. Державні Кваліфікації надають широкі можливості по формуванню освітніх програма навчання. Для досягнення бажаних освітніх результатів Рада програм навчання (RadaProgramowaKierunku (RPK) надає право на самовизначення у дефінуванні (найменуванні), встановлені обсягу й змісту програми навчання, що створює її індивідуальність, унікальність і оригінальність – це є дуже важливо для індивідуальної, зрозумілої та чіткої навчальної програми фахового спрямовання[3].
Література
| |
Категорія: Секція_6_Соціально-гуманітарні науки | Додав: Admin (19.10.2016) | |
Переглядів: 323 |
Всього коментарів: 0 | |