Головна » Статті » Конференція_2016_12_8-9 » Секція_5_Економічні науки |
Коваль Надія к. е. н., доцент кафедри менеджменту та публічного адміністрування Білоцерківський національний аграрний університет м. Біла Церква
ЯКІСТЬ ЖИТТЯ: СУТНІСТЬ ТА ПРОБЛЕМИ ОЦІНЮВАННЯ
Термін «якість життя» вперше з'явився в книзі Дж. Гелбрейта «Суспільство достатку» (1958). Концепція якості життя – це сучасне продовження інтелектуальних пошуків, розпочатих Т. Шарденом та В. І. Вернадським, які увели у науковий світ поняття «ноосфера» – «сфера розумно організованої взаємодії суспільства та природи. Біосфера перетворюється у ноосферу за цілеспрямованої діяльності людства шляхом реалізації заходів з раціонального природокористування» [1, с. 17-18]. Нині не існує загальноприйнятого наукового визначення «якості життя». Вважаємо, що найбільш точне визначення досліджуваного поняття наводять А. Н. Ткачов та Е. В. Луценко, які вважають, що якість життя – це комплексне поняття, яке в порівнянній в просторі і часі формі відображає ступінь задоволення матеріальних, культурних і духовних потреб людини, що оцінюється як за рівнем задоволеності людиною своїм життям за її власною суб’єктивною самооцінкою, так і вимірюване компетентними та інформованими спеціалістами за набором об’єктивних показників [2]. У сучасному світі якість життя є головною метою соціально-економічного розвитку та найважливішим критерієм ефективності управління економічними процесами та соціальною сферою [3, с. 10]. Оцінювання якості життя необхідне, щоб мати змогу проаналізувати поточний рівень соціально-економічного розвитку країни чи окремого регіону порівняно з іншими країнами чи регіонами; визначити цілі та розробити стратегію державної та регіональної соціально-економічної політики; оцінити результативність соціально-економічних реформ та рівень підтримки їх населенням; за необхідності здійснювати коригування діяльності органів влади та управління, що пов’язана з підвищенням якості життя населення. Оцінювання якості життя можна охарактеризувати як процедуру виявлення ступеня відповідності основних параметрів і умов життєдіяльності людини її життєвим потребам, а також особистим уявленням про гідне життя [3, с. 9]. З метою оцінювання використовують кількісні, якісні й інтегральні показники, а також два підходи: об’єктивний (на основі різноманітної статистичної інформації; якість життя в даному випадку близька до поняття рівня життя) та суб’єктивний (на основі соціологічних опитувань). Проведені дослідження вітчизняних та зарубіжних методик оцінювання якості життя свідчать, що єдиної методики оцінювання якості життя принципово не може бути створено. Це пояснюється наступними причинами:
Отже, вибір методик оцінювання якості життя має бути обумовлений необхідністю вирішення конкретних завдань та досягнення визначеної мети в певній сфері наукових знань чи суспільного життя.
Література
| |
Категорія: Секція_5_Економічні науки | Додав: Admin (07.12.2016) | |
Переглядів: 1546 |
Всього коментарів: 0 | |