Головна » Статті » Конференція_2016_12_8-9 » Секція_5_Економічні науки

АНАЛІТИЧНА ОЦІНКА РИНКУ МОРОЗИВА В УКРАЇНИ

Хринюк Олена

студентка ОС «Бакалавр»

Чухліб Алла

к.е.н., доцент

Національний університет біоресурсів і

природокористування України,

м. Київ

 

АНАЛІТИЧНА ОЦІНКА РИНКУ МОРОЗИВА В УКРАЇНИ

 

Ринок морозива є одним з розвинених сегментів харчової промисловості України. Морозиво - один з найбільш популярних видів десерту; це заморожений молочний продукт з вмістом різних смакових добавок. Завдяки високим споживчим якостям, продукт користується постійним попитом.

Особливістю ринку морозива є наявність сильних коливань попиту. Протягом року сезон виробництва приходиться на період з кінця весни до початку осені, потім обсяги реалізації впевнено падають. 

Протягом двох останніх років спостерігається зростання виробництва морозива в Україні. Вітчизняні виробники займають тверді позиції на ринку. Водночас слід відзначити, що головною проблемою на українському ринку морозива є невисока  платоспроможність жителів України. Українці щороку, в середньому, споживають біля 2-х кілограмів морозива. В Європі одна людина протягом року споживає 8-10 кг морозива, а в Америці - понад 20 кг на рік. Потенційно рівень ринку може збільшитись, як мінімум, у 5 разів. З іншого боку, на українському ринку відмічається тенденція зростання споживання морозива середнього і високого цінових сегментів. Таким чином, український ринок морозива має перспективи на подальший позитивний розвиток.

Головними виробниками українського морозива є ПАТ «Житомирський маслозавод», «Ласунка», «Ласка», Еліт, Львівський холодокомбінат.

ПАТ «Житомирський маслозавод» отримав європейський номерний сертифікат, що надає право експортувати продукцію до європейського ринку.

Морозиво ПАТ «Житомирський маслозавод» відповідає міжнародним нормам і стандартам.

Регіональне структурування виробництва морозива вказує на те, найбільші обсяги виробництва продукції припадають на Житомирську, Дніпропетровську, Львівську, Харківську та Кіровоградську області ( рис.1).

Рис. 1. Регіональне структурування виробництва морозива

До 2015 року спостерігається негативна тенденція щодо виробництва морозива. Так, в 2013 році обсяг виробництва морозива становив 100,9 тис. тонн, в 2014 році – 93,7 тис. тонн. Тобто, ємкість ринку скоротилась на 7,1%. В 2015 році обсяги виробництва морозива зменшились ще на 9,4% і становили  84,9 тис. т, що в грошовому вираженні складає 152,8 млн. доларів. Проте  слід зазначити, що в І кварталі 2016 року порівняно з І кварталом 2015 року спостерігається збільшення виробництва морозива з 8,5 тис. тонн до  10,7 тис. тонн, або на 25,9%.

Відповідно, позитивною є тенденція і щодо експорту морозива. За даними Державної фіскальної служби за І півріччя 2016 року порівняно з аналогічним періодом 2015 року обсяги експорту морозива та інших видів харчового льоду зросли на 16%. Обсяги експорту морозива та інших видів харчового льоду становили 1,8 тис. т, що на 0,3 тис. т більше у порівняні з аналогічним періодом 2015 року. В грошовому вимірі експорт морозива та інших видів харчового льоду зріс на 360 тис. дол. та склав 3,6 млн. дол.

Динаміка показників експорту та імпорту морозива наведена в таблиці 1.

Таблиця 1

Динаміка показників експорту та імпорту морозива за 2010-2014 роки

Рік

Експорт, тис.т

Темп приросту експорту до попереднього року, %

Імпорт, тис. т

Темп приросту імпорту  до попереднього року, %

2010

2,82

х

0,51

х

2011

2,62

93

0,80

158

2012

2,94

112

0,64

80

2013

3,01

103

0,81

127

2014

2,89

96

0,33

41

 

Дані таблиці 1 свідчать, що не існує чіткої тенденції щодо експорту та імпорту морозива.

Аналізуючи структуру попиту з точки зору упаковки слід зазначити,  то найбільшим попитом користується морозиво у вафельному стаканчику, частка продажу якого становить близько 50%. Друге місце займає упаковка вагою від 0,5 до 2 кг. Основна частина населення (близько 80%) надає перевагу традиційному пломбіру, молочному вершковому морозиву без добавок, або з наповнювачами - шоколадом, карамеллю, фруктовим джемом.

Таким чином, середньорічне споживання морозива українцями значно менше, ніж норма споживання та середньорічне споживання населенням Європи. Проте, вітчизняний ринок морозива має потенційну ємкість та спроможний збільшити експортний потенціал продукції.

 

Література

1. Обзор рынка мороженого Украины 2016 [Електронний ресурс].  Режим доступу: http://www.marketing-ua.com

2. Експорт українського морозива. [Електронний ресурс].  Режим доступу: http://ucab.ua/ua/pres_sluzhba/novosti/eksport_ukrainskogo_moroziva_zris_na_16

Категорія: Секція_5_Економічні науки | Додав: Admin (07.12.2016)
Переглядів: 2420
Всього коментарів: 0