Головна » Статті » Конференція_2016_12_8-9 » Секція_5_Економічні науки

АНАЛІТИЧНА ОЦІНКА РИНКУ БОРОШНА

Науменко Ольга

студентка

Чухліб Алла

к.е.н., доцент

Національний університет біоресурсів і

природокористування України

м. Київ

 

АНАЛІТИЧНА ОЦІНКА РИНКУ БОРОШНА

 

На сьогодні особливої уваги набуває дослідження ефективності функціонування ринку борошна, як одного з стратегічно значимих ринків країни.

Ринок борошна складається з промислового (90%) й побутового споживання (10%). Пшеничне борошно займае 90% від загального обсягу пропозиції.

Внутрішнє споживання борошна в країні є основним фактором формування ринку борошна. В свою чергу, головним чинником, що впливає на внутрішнє споживання борошна, є чисельності населення України. За роки незалежності Україна втратила понад дев’ять мільйонів громадян. Чисельність населення України зменшилась з 51,8 млн. осіб в 1990 році до 42,8 млн. осіб у 2015 році, або на 17,4%.

Хліб, крупи та макаронні вироби традиційно входять в число найдешевших продуктів, складаючи основу харчування абсолютної більшості українців. Проте, зменшення чисельності населення країни безпосередньо вплинуло на зменшення обсягів внутрішнього споживання продуктів переробки зерна.

Основне виробництво борошна сконцентровано на 20-ти виробниках, що контролюють 50% ринку борошна. Підприємствами-лідерами з виробництва борошна у 2015 році є: Державний резерв України, ПАТ «Державна продовольчо-зернова корпорація», ХК «Хліб Києва».

Протягом 2005-2015 років спостерігається тенденція до зменшення виробництва та споживання хлібобулочних виробів (табл. 1, рис.1) [1].

Таблиця 1

Показники споживання хлібобулочних виробів в Україні за 2005-2015 рр.

Рік

Чисельність населення, млн. ос.

Виробництво, тис. т

Споживання на 1 ос. на  рік, кг

2005

47,3

2264

48

2006

46,9

2160

46

2007

46,6

2034

44

2008

46,4

1978

43

2009

46,1

1828

40

2010

46,0

1808

39

2011

45,8

1763

39

2012

45,6

1686

37

2013

45,5

1510

34

2014

45,4

1335

30

2015

42,8

1206

28

 

Виробництво хлібобулочних виробів знизилось у 2015 році порівняно з 2005 роком на 46,7%, споживання  у розрахунку на 1 особу за рік – на 41,7%.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис. 1. Динаміка споживання хлібобулочних виробів, тис. т

 

Рівняння лінійного тренду споживання хлібобулочних виробів, тис. т має вигляд:

Уt=4633,73-30,18t

Рівняння лінійного тренду відображає систематичне зменшення споживання хлібобулочних виробів за досліджуваний період.

Проте, на відміну від внутрішнього споживання, експортна складова характеризується позитивною тенденцією. Зокрема, в 2014/15 МР було експортовано 258 тис. тонн борошна, що майже в 3 рази  більше порівняно з  2010/11 МР.

Основними експортерами борошна минулого сезону стали ТОВ КХП «Талне», ДПЗКУ, ТОВ «Мегаімпортплюс», ТОВ «Вінницький КХП №2», ТОВ «Енліль», «Новопокровський КХП».

Географія експорту борошна не зазнала істотних змін. Найбільшими імпортерами українського борошна є Китай, КНДР, Молдова, Ізраїль,  Індонезія, Палестина, Ангола, Філіппіни, Сирія. Новими напрямками експорту борошна за звітний період стали Бенін, В’єтнам, Камбоджа, Ємен, Єгипет, Сенегал, Руанда, Нігерія, Мадагаскар, Лівія, Ірак.

Таким чином, впродовж останнього десятиріччя спостерігається зменшення виробництва і споживання борошна на внутрішньому ринку з одночасним збільшенням обсягів його експорту. Головним фактором скорочення обсягів борошномельного виробництва є зниження попиту хлібопекарської промисловості та зменшення чисельності українців і споживання хлібобулочних виробів у розрахунку на одну особу.

 

Література

  1. Державна служба статистики [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/.
  2. Костецька Н.І. Ринок хліба і хлібобулочних виробів України: стан і перспективи розвитку/ Н.І. Костецька// Галицький економічний вісник. – 2015. – Т. 48. – № 1. – С. 26–31.
Категорія: Секція_5_Економічні науки | Додав: Admin (07.12.2016)
Переглядів: 90
Всього коментарів: 0