Головна » Статті » Конференція_2016_05_19-20 » Секція_4_Технічні науки

ВИКОРИСТАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО АСПЕКТУ КОЛЬОРУ ПРИ ПРОЕКТУВАННІ ДИТЯЧОГО ВЗУТТЯ

Cолтик Інна

к.т.н., доцент, доцент

Хмельницький національний університет

м. Хмельницький

 

ВИКОРИСТАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО АСПЕКТУ КОЛЬОРУ ПРИ ПРОЕКТУВАННІ ДИТЯЧОГО ВЗУТТЯ

 

Все життя нас супроводжує колір. Колір значно впливає на нас: притягує, змушує робити покупки та викликає різноманітні емоції. Сьогодні вплив кольору відіграє важливу роль у створенні дитячого взуття. Тому питання емоційного впливу кольору на дитину є надзвичайно складним.

Дитяче взуття для дітей молодшої шкільної групи вимагає спеціального художнього оформлення. Дитяча мода змінюється повільніше, ніж доросла, з різноманіття модних течій вона відбирає найбільш практичні й перспективні. Дитяче взуття повинне радувати око гармонійними пропорціями, красивими лініями, а також матеріалами вдало обраними за кольором, рисунком, фактурою, структурою та оздобленням [1].

Дія кольору на людину замічена давно: він впливає на всі його фізіологічні системи, активізуючи або пригноблюючи їхню діяльність, створює певний емоційний настрій за рахунок асоціативної уяви, має біологічну вродженість переваги кольорів залежно від віку [2].

Аналіз літературних джерел показав, що важливість одягу та взуття для розвитку дитини підкреслюється багатьма дослідниками [3, 4]. У дитячому одязі та взутті не достатньо досліджений вплив кольору на психологічний та фізіологічний стан дитини.

Колір більше, ніж інші ознаки, емоційно впливає на людину [1]. Відомо, що діти при обґрунтуванні свого вибору в кольорі не опираються на предметні асоціації, а виходять з власних емоцій та вражень, які викликає у них певний колір. Яскраві кольори їх радують та приваблюють, оскільки притягують погляд дитини. Психологи відзначають, що вплив червоного, жовтого та інших яскравих кольорів на дітей відрізняється від їх впливу на дорослих, зокрема, дітей молодшого віку ці кольори не дратують, а навіть, навпаки, заспокоюють, дозволяють дитині почувати себе комфортно. Сучасні дитячі психологи вважають, що кольори можна порівняти з вітамінами, необхідними дитині для росту і розвитку, кількість кольорів, які дитина застосовує у своєму житті, може бути недостатньою і викликати емоційний голод. Від сприйняття поєднання кольорів і рисунків залежать рухливість та оптимістичний настрій дітей [4].

Метою нашої роботи було визначення за допомогою проведення опитування серед дітей молодшого шкільного віку, які саме кольори мають позитивний емоційний вплив і могли б бути рекомендовані для проектування дитячого взуття.

Фізіологічний і психологічний вплив на живі організми, зокрема на людину, дозволив розробити техніку кольоротерапії, яка стала вагомим фактором при формуванні гардеробних комплектів [3]. Багатьма вченими доведено, що у вподобаннях колірної гами діти віком від 6 до 10 років надають перевагу теплим відтінкам (охри, помаранчеві – жовті кольори). Діти віком 10 – 14 років віддають перевагу зеленому оточенню, а дітям старшої групи до вподоби блакитні відтінки. В реальних умовах спостерігається не лише вплив якогось одного кольору, а скільки дія поєднань кольорів – колірної композиції. Гармонізація кольорів різних елементів одягу та взуття дозволяє створити цільну колірну композицію [4].

З метою обґрунтування вибору колористичного рішення взуття для дітей було проведено маркетингові дослідження серед школярів, які знаходяться в Хмельницькій ЗОШ №18. Інструментом маркетингових досліджень була анкета. У ході досліджень для збору первинної інформації було опитано 75 дітей. Експериментальне вивчення колірних вподобань дітей молодшого шкільного віку дозволило виявити певну тенденцію колірних вподобань обстежених дітей.

Використовуючи досвід зарубіжних фахівців [2], для проведеного тестування було запропоновано використовувати п’ятнадцять карточок, які включали в себе основні (синій, зелений, червоний, жовтий) та допоміжні (фіолетовий, коричневий, сірий, чорний, рожевий, оранжевий, синьо-зелений, блакитний, жовто-зелений, бордовий, білий) кольори. Було запропоновано вибрати вісім кольорів.

Дівчатка на перше місце поставили рожевий колір (24 %), на друге місце – жовтий (19 %), на трете місце – оранжевий (17 %), на четверте – червоний (14%), потім блакитний, зелений, фіолетовий та чорний кольори.

Хлопчики на перше місце поставили синьо-зелений колір (21 %), на друге місце – синій (18 %), на трете – жовтий (15 %), на четверте – червоний (14 %), а потім жовто-зелений, блакитний, чорний та фіолетовий кольори.

Таким чином, формуючи колірне вирішення взуття для дітей, слід керуватись не лише його призначенням, але й намагатися створити кольоровий простір, який сприймається людиною емоційно. Питання створення взуття для дітей є дуже відповідальним та актуальним. Те, що дитина бачить навколо себе у процесі зростання та розвитку, має безпосередній вплив на формування її як особистості. Добре відомо, що враження отримані у дитинстві, залишаються на все життя та інколи є найбільш яскравими.

 

Література

1. Козлова Т.В. Цвет в костюме / Т.В. Козлова. – М.: Легпромбытиздат, 1989. – 56 с.

2. Иттен Иоханнес. Искусство цвета / Пер. с немец.; 2-е издание; предисловие Л. Монаховой. – М.: Изд.Д. Аронов, 2001. – 96 с.

3. Бриль М. Исцеляющий цвет. Цветотерапия: с чего начать / Практики для начинающих //  – СПб.: Вектор, 2010. – 160 с.

4.   Гетманцева  В. В.  Предпочтение  детей  в  одежде  / В. В. Гетманцева,   

Т. А. Пахомова, Е. Г. Андреева // Швейная промышленность. – 2010. – № 2. – С.34–36.

Категорія: Секція_4_Технічні науки | Додав: Admin (18.05.2016)
Переглядів: 242
Всього коментарів: 0