Головна » Статті » Конференція_2015_12_16-17 » Секція_5_Економічні науки |
Котько Наталія к.е.н., завідувач лабораторії економіки Інститут сільського господарства Карпатського регіону НААН с. Оброшино, Львівська обл.
НАУКОВО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПОЛІТИКИ ПРОГРАМНО-ЦІЛЬОВОГО ВПЛИВУ НА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАЛОСТІ РОЗВИТКУ СІЛЬСЬКИХ ТЕРИТОРІЙ
Динаміка соціально-економічного поступу як національної економіки загалом, так і її складової – сільських територій, найбільш узагальнено, є результативним підсумком ефективності використання їх ресурсних складових та інструментів механізму державного управління, що забезпечують формування й реалізацію політики розвитку. Незважаючи на певні позитивні зміни, які відбулись упродовж останніх кількох років у соціально-економічному розвитку сільських територій, продовжують зберігатись ознаки його кризового характеру: скорочується чисельність та погіршується демографічна структура сільського населення, поглиблюється диференціація за доходами, відбувається згортання соціальної інфраструктури в сільській місцевості [1, с. 29-45]. За таких умов зростає роль державних фінансів як важливого інструменту економічної політики, що актуалізує необхідність формування наукових основ становлення ефективного механізму бюджетної політики загалом та, зокрема, організаційно-економічного механізму програмно-цільового впливу на забезпечення сталості розвитку сільських територій. У даному контексті необхідно акцентувати увагу на знеціненні, внаслідок наростання динаміки складності й новизни проблем, які виникають, напрацьованого в минулому досвіду їх вирішення. А отже, дедалі очевидніших ознак набуває «наздоганяльний» характеру розвитку теорії і методології засад у зазначених сферах. Програмно-цільовий вплив на соціально-економічний розвиток сільських територій – управління на системній основі, що орієнтується на досягнення найбільш ефективними шляхами, за допомогою застосування комплексу ресурсів, методів, механізмів і виконавців, в заздалегідь визначені терміни конкретного кінцевого результату в вирішенні певної проблеми тієї або іншої галузі сільської економіки чи сфери сільського розвитку. Програмно-цільовий підхід можна розглядати в декількох площинах [2]: - як методологію – систему впорядкованих знань у вигляді парадигми, концепцій, теорій, принципів, способів і форм спонукального впливу; - як функцію – цілеспрямовані ресурсні та інформаційні дії стосовно економічних об’єктів (сфер впливу), здійснювані з метою спрямувати їх поведінку (характер розвитку) і отримати визначені (бажані) результати; - як процес – сукупність управлінських дій, які забезпечують досягнення визначених цілей шляхом перетворення «вхідних» ресурсів у результати на «виході»; - як апарат – сукупність структур і фахівців управлінської сфери, до компетенції яких належить використання і координація ресурсів. Регіональна і місцева політика програмно-цільового впливу на розвиток сільських територій трактується нами як система стратегічних цілей і тактичних завдань концентрації бюджетних ресурсів для вирішення суспільно-значущих проблем та реалізації пріоритетних напрямів сільського розвитку на регіональному й місцевому рівнях. З позиції інституціоналізму [3, с. 15], політика програмно-цільового впливу як економічний інститут встановлює певні вимоги до економічної поведінки учасників програмного процесу, спрямованості стратегій їх розвитку й взаємодії; як соціальний інститут вона сприяє активізації соціальної активності сільського населення, соціальної відповідальності бізнесу, самоорганізації територіальних сільських громад, формування культури та розширення форм діалогу стейкхолдерів сільського розвитку; як фінансовий інститут – забезпечує результативно-орієнтоване використання бюджетних коштів. Результативність політики програмно-цільового впливу на соціально-економічний розвиток сільських територій вирішальною мірою визначається ефективністю й злагодженістю функціонування усіх складових організаційно-економічного механізму. Системна реалізація їх потенціалу спроможна забезпечити: - ефективну концентрацію обмежених фінансових і матеріальних ресурсів на вирішення значимих проблем соціально-економічного розвитку сільських територій; - поєднання інтересів держави та суб’єктів програмно-цільового впливу на всіх структурно-територіальних рівнях сільського розвитку; - задіяння ефекту мультиплікатора за рахунок додаткового залучення позабюджетних коштів; забезпечення суспільно-громадського контролю за формуванням і реалізацією політики програмно-цільового впливу.
Література
| |
Категорія: Секція_5_Економічні науки | Додав: Admin (15.12.2015) | |
Переглядів: 255 |
Всього коментарів: 0 | |