Головна » Статті » Конференція_2014_12_4-5 » Секція_5_Економічні науки

НЕОБХІДНІСТЬ ФУНКЦІОНУВАННЯ ОПТОВОГО РИНКУ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОЇ ПРОДУКЦІЇ

Воронченко Ольга

старший викладач кафедри фінансових ринків

Національний університет ДПС України

м. Ірпінь

 

НЕОБХІДНІСТЬ ФУНКЦІОНУВАННЯ ОПТОВОГО РИНКУ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОЇ ПРОДУКЦІЇ

 

Оптовий ринок є одним з найважливіших елементів маркетингової аграрної інфраструктури, завдяки якому здійснюється прозоре ціноутворення, розподіл потоків продовольчих товарів. Це також важливий механізм забезпечення продовольчої безпеки країни, розвитку конкуренції, підвищення ефективності діяльності сільськогосподарських товаровиробників, зменшення рівня тінізації економіки та інфляції. Реалізовувати сільськогосподарську продукцію на оптових ринках в найкоротші терміни може будь-який виробник. Серед інших переваг таких об'єктів - сучасна інфраструктура.

Серед вчених економістів та фінансистів не існує єдиного погляду щодо необхідності функціонування оптового ринку сільськогосподарської продукції. Так, одна група науковців пов’язує перспективи розвитку аграрного ринку саме із вдосконаленням та ефективною діяльністю оптового ринку сільськогосподарської продукції [1, 2]. Вони зазначають, що існування оптової ланки зумовлено тим, що торгівлю деякими видами сільськогосподарської продукції доцільніше організувати через аграрні біржі, агроторгові дома, оптові сільськогосподарські ринки, ярмарки, аукціони, виставки. Головними причинами цього є: сезонність виробництва, залежність сільгоспвиробників від кліматичних умов, територіальна нерівномірність розміщення господарств з виробництва тієї чи іншої сільськогосподарської продукції, потреба у сховищах, холодильниках та інших приміщеннях, транспортні витрати, які може дозволити собі не кожне сільськогосподарське підприємство.

Друга група вчених стверджує, що сільськогосподарська продукція повинна рухатись до кінцевого споживача без посередників, що значно здешевлює та прискорює торгівлю [3, с. 15]. Ці науковці зазначають, що оптовий ринок сільськогосподарської продукції непотрібен. Погодитись з такою думкою досить важко, хоча не викликає заперечень, що найпростішою формою просування товарів є виробник – роздрібне торгове підприємство. Однак ця схема не завжди може бути прийнятною як для аграрного товаровиробника, так і споживача [4, с. 123].

Викладене дозволяє узагальнити необхідність функціонування оптових ринків сільськогосподарської продукції та окреслити характерні ознаки оптової торгівлі сільськогосподарською продукцією, зокрема:

1) оптова торгівля пов’язана з товарним забезпеченням системи роздрібної торгівлі; метою, з якою закуповується продукція, є подальша реалізація продукції іншим суб’єктам господарювання в підприємницьких цілях;

2) характерною особливістю суб’єктного складу оптової торгівлі є те, що стороною, яка здійснює придбання продукції у оптовій торгівлі, обов’язково повинен бути суб’єкт господарювання;

3) товаром у сфері оптової торгівлі є переважно продукція, визначена родовими ознаками;

4) оптова торгівля в умовах ринку передбачає наявність організованих оптових ринкових елементів у вигляді аукціонів, бірж, торгових домів, ярмарок і т.п. Виконання торговельно-посередницької діяльності поза організованими оптовими ринками повинно бути не правилом, а винятком. Те, що в Україні такі ринкові елементи поки що не склалися у повній мірі, не дає підстави виключати цю ознаку із системи існуючих ознак оптової торгівлі;

5) за чинним законодавством України оптовій торгівлі притаманні дві невід’ємні складові: придбання (купівля) і відчуження (продаж) придбаних товарів (продукції). Із чого випливає, що реалізація власної продукції сільськогосподарським виробником оптовим посередникам, організаторам оптового ринку, переробникам, не є оптовою торгівлею, а є оптовим збутом.

 

Література

  1. Дмитрук Б. Організація біржової діяльності в агропромисловому комплексі: Навч. посіб. для студ. екон. спеціальн. вищ. аграрн. навч. закл. – К.: Либідь, 2001. – 342 с.
  2. Долінський А., Сятиня М. Як залатати дірки у державній кишені. Біржова торгівля – механізм оптимізації аграрного ринку // Голос України. – 2003. – № 151. – С. 3 – 8.
  3. Кармовская Г., Обухович В. Продукция сельского хозяйства – конечному потребителю без посредников // Экономика и управление. – 2000. – № 2/3. – С. 15 – 16.
  4. Копитець Н. Г. Передумови формування ринкової системи збуту та реалізації сільськогосподарської продукції // Економіка АПК. – 2004. – № 6. –  С. 118 – 125.

 

Категорія: Секція_5_Економічні науки | Додав: Admin (03.12.2014)
Переглядів: 424
Всього коментарів: 0