Головна » Статті » Конференція_2014_10_16-17 » Секція 5 Економічні науки |
Мошковська Олена к.е.н., доцент, доцент Київський національний торговельно-економічний університет м. Київ
МОЖЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ СИСТЕМИ «ТАРГЕТ-КОСТИНГ» НА ВІТЧИЗНЯНИХ МОЛОКОПЕРЕРОБНИХ ПІДПРИЄМСТВАХ
Ритмічна і прибуткова діяльність будь-кого суб’єкту господарювання залежить від багатьох факторів, в тому числі і від адекватно обраного методу калькулювання собівартості продукції власного виробництва. Протягом планового етапу розвитку економіки на вітчизняних підприємствах, залежно від об’єкта калькулювання, використовувались позамовний, попередільний, попроцесний, поопераційний методи, а від способу розрахунку виокремлювались нормативний, розрахунково-аналітичний, прямого розрахунку, параметричний, виключення витрат, коефіцієнтний, комбінований методи. Традиційно на молокопереробних підприємствах калькуляційними одиницями є одна тонна готової продукції та тисяча умовних банок (туб) консервів за найменуваннями, а для обліку витрат і калькування собівартості продукції власного виробництва використовується попередільний метод обліку витрат з елементами нормативного методу [1]. Проте, вищезазначений метод не відповідає ринковим умовам господарювання. Постійно зростаючий рівень конкуренції, зміна політичних орієнтирів зумовлюють необхідність вдосконалення методів калькулювання на вітчизняних промислових підприємствах, в т. ч. і на молокопереробних. В зарубіжній практиці розрахунку собівартості використовуються інші методи калькулювання, які, в свою чергу, надають змогу здійснювати управління затратами, одним з різновидів яких є цільове калькулювання ( таргет-костинг). Цільове калькулювання вперше почало застосовуватись в 60-ті роки минулого століття в японських компаніях (Toyota, Nissan, Sony, Canon, NEC, Olympus, Nippon Denso, Daihatsu), а в даний період часу широко використовується в американських і європейських компаніях, таких як Daimler/ Chrysler, Procter& Gamble, ITT Automotive, General Electric, Caterpillar. Метод калькулювання цільової собівартості «таргет-костинг», на відміну від традиційних методів ціноутворення, передбачає розрахунок собівартості, виходячи від попередньо встановленої ціни реалізації [2]. В основу концепції системи «таргет-костинг» покладено зміну погляду на взаємозалежність ціни, прибутку і собівартості. Тобто, вважається, що підприємство-товаровиробник зможе реалізувати продукцію за ціною, яка покриє затрати і забезпечить отримання прибутку для свого подальшого розвитку. Використання вищезазначеного методу спрямовано як на мінімізацію затрат, так і на доведення їх до відповідного рівня, здійснення планування з метою оновлення асортименту продукції. Система «таргет-костинг» зумовлює формування маркетингового спрямування виробництва, здійснення контролю затрат ще на стадії розробки продукції. Як правило, цільова собівартість розраховується для інноваційного продукту і являє собою різницю між цільовою ціною і цільовим прибутком. Процес формування цільової калькуляції здійснюється в чотири етапи:
Вищезазначений процес має дві особливості. По-перше, визначення цільової калькуляції здійснюється шляхом використання командного підходу. З урахуванням особливостей бізнес-процесів конкретного підприємства формування цільової калькуляції передбачає мобілізацію професійного досвіду конструкторів, технологів, маркетологів, бухгалтерів-аналітиків. Друга особливість полягає у зміні взаємовідносин підприємства з постачальниками сировини, напівфабрикатів, комплектуючих виробів, які використовуються для виготовлення нових видів готової продукції, з прагматичних на партнерські. Як тільки цільова собівартість визначена, необхідно розрахувати цільові затрати по кожному компоненту за допомогою функціонально-вартісного аналізу продукту, який передбачає дослідження кожної складової (вузла, деталі) з метою визначення можливості скорочення затрат при одночасному збереженні функціональних і експлуатаційних характеристик виробу. Таргет-костинг підтримує стратегію зниження собівартості затрат на стадії проектування продукції, тобто він є інструментом стратегічного, а не тактичного управлінського обліку. Для вітчизняних молокопереробних підприємств є перспективним і доцільним застосування системи «таргет-костинг» як в процесі розробки і впровадження нових видів готової продукції, яким повинні бути притаманні високі якісні показники, особливо на етапі виходу на європейські ринки збуту, так і для соціально орієнтованих різновидів молочної продукції, процес ціноутворення щодо яких знаходиться під впливом державного регулювання [3]. До складу таких молокопродуктів належать молоко коров’яче питне з вмістом жиру до 2,5%, сир кисломолочний – до 9%, сметана – до 20%, масло вершкове – до 72,5%. Крім того, використання вищезазначеного методу калькулювання собівартості продукції можливо і в процесі підготовки до участі вітчизняних молокопереробних підприємств в тендерних торгах [4] з метою поповнення Аграрного фонду [5]. Література 1.Чернелевський Л.М. Управлінський облік на підприємствах харчової промисловості: навч. посіб./Л.М.Чернелевський, Г.Г. Осадча. – К., 2005.-364 с. 2.Вахрушина М.А. Стратегический управленческий учет : Полный курс МБА/ М.А. Вахрушина, М.И. Сидорова, Л.И. Борисова. – М.: Рид Групп, 2011.-192 с. 3.Постанова КМУ «Про внесення змін до Порядку декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари» №709 від 6 вересня 2008 р. - Режим доступу: www: rada.gov.ua 4.Закон України « Про здійснення державних закупівель» №1197-VII від 10 квітня 2014 р. - Режим доступу: www: rada.gov.ua 5. Постанова КМУ «Про Аграрний фонд» №543 від 6 липня 2005 р. - Режим доступу: www: rada.gov.ua | |
Категорія: Секція 5 Економічні науки | Додав: Admin (16.10.2014) | |
Переглядів: 762 |
Всього коментарів: 0 | |