Головна » Статті » Конференція_2014_10_16-17 » Секція 2 Біологічні науки |
Сопронюк Євгенія Студент-магістрант V курсу Поручинський Андрій к.б.н., доцент, декан СНУ імені Лесі Українки, біологічний факультет м. Луцьк
ПІЗНІ ВИКЛИКАНІ ПОТЕНЦІАЛИ МОЗКУ ШКОЛЯРІВ ПРИ ПРИЙНЯТТІ РІШЕННЯ
Процес прийняття рішення – це складний механізм синтезу і переробки в центральних нервових утвореннях вхідної сенсорної інформації та формування вихідної реакції-відповіді, який має відображення у параметрах пізніх компонентів викликаних потенціалів. За Анохіним, процес прийняття рішення у різні вікові періоди життя людини має свої особливості і проходить шлях від початкового формування у дитинстві, розвитку в підлітковому віці до остаточного становлення в дорослому стані [1, 45]. Проблема вивчення прийняття рішення підлітками в умовах невизначеності є актуальною і має важливе значення для вибору стратегії розробки навчального процесу з урахуванням вікових особливостей когнітивної діяльності. Тому метою дослідження було: виявити особливості викликаної активності мозку школярів при прийнятті рішення в умовах невизначеності. У дослідженні взяли участь 15 учнів 6 класів ЗОШ №7 м. Луцька, чоловічої статі, віком 13 – 14 років, праворуких, здорових за даними медичного обстеження та медичної картки. Експериментальні дані отримані шляхом реєстрації зорових викликаних потенціалів кори головного мозку за допомогою комп’ютерної електроенцефалографії „DХ – 5000 Practic” (Харків). Реєстрація ВП проводилась під час подачі на екран монітора 50 значимих та 50 незначимих зображень у випадковій послідовності, що відповідало умовам максимальної невизначеності. Під час кожної експериментальної ситуації досліджуваним пропонували реагувати на значимі стимули шляхом натискання на кнопку пульта, а не значимі – ігнорувати. Аналіз пізніх негативних (N) та позитивних (P) компонентів викликаних потенціалів, які відображають процес прийняття рішення, показав зростання амплітудних та латентнісних характеристик пізніх компонентів ВП при реагуванні на значимий стимул, порівняно з незначимим, у центрально-тім’яно-потиличних ділянках кори головного мозку, що свідчить про їх майже одночасну участь у процесах обробки інформації та прийняття рішення [2, 54]. Дослідження фронтальних ділянок виявило зростання латентних періодів та зниження амплітудних характеристик пізніх компонентів ВП ситуаціях реагування на значимі стимули, яке пов’язане з діяльністю механізмів когнітивної оцінки стимулу та встановленням його значимості. Найбільш неоднозначна реакція мозку на значимі і незначимі стимули була виявлена у скроневих структурах кори: у передньо-скроневих структурах пізні компоненти ВП, попри зростання амплітуд на значимі стимули, мали міжпівкулеві відмінності щодо латентних періодів: вони, при реагуванні на значимий стимул, зменшувались у лівій півкулі та зростали – у правій. Такі особливості пов’язані з впливом усних інструкцій, які давались досліджуваним перед початком експерименту. У задньо-скроневих структурах кори значимі стимули спричинювали збільшення латентних періодів та амплітуд пізніх компонентів ВП у обох півкулях кори головного мозку. Зростання латентних періодів та амплітудних показників викликаних потенціалів значної частини кори мозку на етапі прийняття рішення у відповідь на значимі стимули пов’язуємо з віковими особливостями досліджуваних. Отримані експериментальні дані підтверджують думку ряду авторів [3, 74] про посилення активаційних процесів кори головного мозку в підлітковому віці. Висновки: 1. У досліджуваних школярів зафіксовано статистично достовірне зростання показників латентних періодів та амплітудних характеристик пізніх компонентів ВП під час реагування на значимий стимул, порівняно з незначимим. 2. Встановлено одночасне зростання латентних періодів і амплітуд пізніх компонентів ВП у центрально-тім’яно-потиличних структурах кори головного мозку підлітків при реагуванні на значимий стимул. 3. Виявлено зростання параметрів пізніх компонентів ВП у фронтальних та скроневих структурах мозку школярів при прийнятті рішення про реагування на значимий стимул.
Література
| |
Категорія: Секція 2 Біологічні науки | Додав: Admin (16.10.2014) | |
Переглядів: 434 |
Всього коментарів: 0 | |